3 de abril de 2011

ARQUITECTURA, DISSENY I MODERNITAT





LE CORBUSIER






Nom: Le Unite de Firminy-Vert (Unitat Habitacional Firminy-Vert).
Autor: Le Corbusier (1887-1965).
Cronologia: 1965-1967 (acabat per André Wogenscky).
Localització: Firminy, França.






Tot l’edifici es troba situat a sobre d’un conjunt de pilotis (pilars molt prims de ferro) que eleven la primera planta i deixen un espai lliure, al mateix temps que aguanten l’estructura interna, permetent alliberar la façana d’elements de suport. La composició arquitectònica està formada per 20 plantes, totes elles accessibles i les quals es distribueixen en 17 per a ús de vivenda i composades pels 414 apartaments, dues més formades pel col·legi, i l’última accessible i que forma una terrassa. Totes les plantes són accessibles a través de passadissos interiors que donen accés a varies plantes cadascun.

En sí, l’orientació de l’edifici està pensada per aconseguir les màximes hores d’il·luminació natural, així com la col·locació de l’escola per formar part dels equipaments i adaptar-la més a les necessitats actuals.

Le Corbusier enten l’habitatge com “una màquina de viure”, i es per aixo que les funcions ornamentals hi són absents. Cal esmentar que el conjunt va ser realitzat a l’escala de “le Modulor”.




QUATRE PINZELLADES SOBRE LE CORBUSIER: Charles Édouard Jeanneret-Gris (  6 octubre de 1887 - 27 agost de 1965 ), conegut com Le Corbusier ("El Cuervo"), va ser un teòric de l' arquitectura , arquitecte, dissenyador i pintor suís nacionalitzat francès . És considerat un dels més clars exponents del Moviment Modern a l'arquitectura (juntament amb Frank Lloyd Wright , Walter Gropius , Alvar Aalto i Ludwig Mies van der Rohe ), i un dels arquitectes més influents del segle XX.







JEAN COTELLE




Nom: Vista del Bosquet de Trois Fontaines a Versailles
Autor: Jean Cotelle
Cronologia: 1688 dC
Localització: França.
Tècnica: oli sobre tela. 
Dimensions:2,01 m x 1,39 m. 














Es tracta d’una pintura a l’oli sobre tela on el mateix autor preten captar una imatge dels jardins de Versalles. Cotelle ens mostra l’esplendorositat i magnificència dels voltants de palau d’una manera força idíl·lica, amb  tonalitats grises, blaves i verdes gens saturades.
La perspectiva de l’escena deixa en segon pla al mateix Palau de Versalles davant dels corredors i les fonts que apareixen, donat el detallisme amb que l’autor els ha pintat, en contra dels traços més deslligats que ha utilitzat en el palau i en el fons.


L’obra s’inscriu dins del context de l’absolutisme a França implantat per Lluís XIV. Potser d’aquí podriem derivar el perquè de la representació d’aquesta obra, donada la importancia del Palau de Versalles en aquest context. Pels trets generals que presenten les seves obres, podriem inscriure a Jean Cotelle dins del corrent Barroc, ja que hi podem observar ús del clarobscur i el seu gran interés per la llum, el realisme, diferenciador de l’anterior corrent renaixentista, la decoració ilusionista (molt present en aquesta obra, com es pot observar en el fons i l’escena principal representada), entre d’altres.   




QUATRE PINZELLADES SOBRE JEAN COTELLE: Jean Cotelle és un pintor nascut el 1642 i va morir el 1708. Ha fet moltes pintures de les arbredes dels jardins de Versalles i el Gran Trianón , decorats amb figures mitològiques. També va pintar miniatures d'aquests boscos, incloent el castell de Meudon .
La decoració de la galeria del Grand Trianon, que alberga les pintures dels boscos, es remunta a 1690.
Jean Cotelle  ha pintat vint dels quadres penjats a la galeria de Trianon, Etienne Allegrain altres dos, i Jean-Baptiste Martin passa








Sònia Royo Peguero

No hay comentarios:

Publicar un comentario